Ervaringen geef ik graag door. Ze zijn natuurlijk wel gerelateerd aan de tijd van het jaar waarin ik fietste, vroeg in een koud en nat voorjaar 2005. Veel campings, jeugdherbergen en hotelletjes waren nog gesloten. Ik heb de tips gegroepeerd in de categorieën:

Fietsen

Kamperen

Kleding

Onderweg

Gidsen en kaarten

Lijf en leden

Overig

Paklijst

Reis licht, neem alleen het aller-noodzakelijkste mee!

En dat is minder dan je denkt!
 

Fietsen

De fiets
Mijn fiets is een Giant van enkele jaren geleden. Met 24 versnellingen. Voor 24/34/42, achter 14/16/18/20/22/24/28. Dus een verhouding tussen trapper en wiel van 0,86 tot 3,00. Met één trapper rondgang een afstand van 1,87 tot 6,54 meter.
Banden
Nieuwe binnen- en buitenbanden, Schwalbe Marathon. Rijden prima en ik heb geen lekje gehad.
Tassendragers
Aluminium dragers voor en achter. Lowrider plus platje voor, achter gewoon een drager.
Zadel
Ik had een duur nieuw zadel gekocht een paar weken voor de tocht. Van alle gemakken voorzien, met een sleuf en ventilatie. Niet doen dus. Fiets met een zadel waaraan je al lang gewend bent. Een smal gel zadel, niet zo'n keihard dingetje, dat is voor racefietsen. Koop eventueel een ander zadel lang tevoren zodat je zeker weet dat het je goed bevalt. En stel het precies horizontaal af.  
Verlichting
Sloop de dynamo eraf en alle lampen die er met draadjes mee verbonden zijn. Dat scheelt gewicht en zwaar trappen. Monteer een achterlicht op batterijen en een afneembaar Led voorlampje, dat is ook heel handig als zaklantaarn. Met licht, zonder licht, het fietst altijd licht. Bedenk ook dat een naafdynamo altijd energie kost aan de fietser, ook al staat de verlichting niet aan.
Zorg voor goede verlichting, ook al fiets je niet in het donker. Ook in mist of regen is goede verlichting noodzakelijk voor je veiligheid. En een zaklamp heb je toch nodig.
Standaard
Voorzie je fiets van een forse standaard. Een bepakte fiets valt gauw om en er is niet altijd een muurtje om hem tegen aan te zetten.

Helm
Een goede fietshelm kan veel leed besparen. Ik heb hem vooral gebruikt op de drukkere wegen, maar eigenlijk had ik hem dus altijd op moeten hebben.
Stuur
Ik heb een vlinderstuur op mijn fiets laten zetten. En dat is zeer goed bevallen. Je kunt regelmatig je handen verplaatsen en dat voorkomt kramp, spierpijn en tintelende handen.
Fietscomputer
Ik heb gezocht naar een model wat de effectieve rijtijd, afstand en gemiddelde bijhoudt, zowel per dag (trip) als ook voor de hele tocht. Gewoon met een draadje, dat geeft het minst storingen. De Sigma BC 1600 voldeed prima.
Spiegeltje
Ik heb veel plezier gehad van mijn spiegeltje. Op wat drukkere wegen kun je goed zien wat er achter je aan komt.
Fietspomp
Kies een fietspompje met een slangetje. Moet je het pompje zelf op het ventiel zetten dan beweegt het pompje tijdens het pompen zo dat je onherroepelijk het ventiel uit de band scheurt. En dan heb je pas echt een lekke band.
Reparatiespullen
Ik heb niets nodig gehad van de spullen die ik bij me had. Reservespaken, een binnenband, plakspul en wat klein gereedschap.
Cap-keeper
Op rustigere stukken had ik niet mijn helm op maar mijn petje. De klep houdt zonlicht en water uit je ogen.
Een petje met een Cap-keepertje, een koordje eraan met een klemmetje wat je vastmaakt aan je kraag. Als je petje afwaait (en dat gebeurt zeker) dan hoef je niet te stoppen en raak je het dierbare petje niet kwijt. Je kunt ze los kopen, of een petje compleet met koordje.
Tassen
Twee tassen voor en twee achter. Ze waren al wat ouder
maar prima bruikbaar. Plastic zakken erin voor de waterdichtheid, een regenhoes eroverheen in regenbuien. Zo alles prima droog gehouden.
Je kunt wel van die waterdichte tassen kopen maar die zijn zeer duur en zwaar. Uiteindelijk, toen ik mijn bagage gesaneerd had, had ik aan die twee achtertassen voldoende. Op het voordragertje slaapzak en matrasje in waterdichte zak, achterop tentje en alle verdere spullen in de tassen.
Voorop een stuurtasje met een goed kaartenvak, de Agu 515KF. Onhandig dat het aan de voorkant open gaat en niet aan de achterkant. Verder groot genoeg, en een prima regenhoesje!
Fietsenmaker Pamplona
Ben je de Pyreneeën over dan kan het geen kwaad om je fiets even te laten nalopen. Spakenspanning, kleine slagen in het wiel, speling op een naaf, remblokjes vernieuwen, ketting smeren? Of een noodzakelijke reparatie? Er staat je nog een zware tocht in Spanje te wachten waaraan je het beste kunt beginnen met puik materiaal.
Ik vond in het centrum van Pamplona, Carmen Karrika 13, om de hoek van de refugio een uitstekende fietsenmaker die me zeer bereidwillig, snel en deskundig heeft geholpen. Een aanrader! 
 

naar boven

Kamperen

De tent
Via Marktplaats al vroeg, ergens in najaar 2004, twee lichte tweepersoonstentjes gekocht. Rond de 2 kg. Geen eenpersoons want dan kun je nergens je bagage kwijt. De polyester gehouden (geeft wel condens maar kun je nat meenemen), de katoenen weer verkocht.
Kookspullen
Toen ik vertrok had ik een gasstelletje, pannetje, bord, mok, bestek etc. bij me. Om koffie te kunnen zetten en zo. Maar zelden gebruikt en teruggestuurd zodra dat kon, op dag 6. Weegt allemaal veel te veel. En het is veel gezelliger om ergens in een cafeetje koffie te drinken.
Bed
Ik sliep uitstekend op een Thermarest prolite 3R matrasje. Comfortabel en maar 680 gram. Slaapzak was een dun oprolbare, warm tot 4
°. Was het erg koud dan sliep ik in mijn trainingspak. Neem een klein kussensloopje mee, daar maak je met een trui een handig hoofdkussentje van.

 

naar boven

Kleding

Laagjes
Neem thermo t-shrts mee. Zowel in koud weer als in de zon ventileren die prima. Een katoenen hemd wordt vochtig en vies, zo'n coolfree of coolmax hemd laat het zweet verdampen, blijft zelf droog en draagt zeer comfortabel.
Daaroverheen droeg ik een dun katoenen poloshirt met lange mouwen en, indien nodig en dat was vrijwel iedere dag, een regen-fietsjackje van een goede ademende kwaliteit. De bijbehorende regenbroek heb je alleen nodig bij kou. Natte benen zijn niet erg.
Voor 's avonds en rustdagen had ik twee onderbroeken bij me en een dunne afritsbroek.
Ook mijn sokken waren van zo'n coolfree kwaliteit, ideaal.
Fietsbroek
Ik ben vetrokken met een broek met een losse zeem erin en een paar goedkope fietsbroeken van een kruidenier. Niet doen dus. Een losse zeem verschuift alle kanten op behalve de goede. En goedkope broeken hebben nauwelijks een functie. Gebruik gewoon twee goede strakke fietsbroeken met een goede ruime kunst-zeem. Eén om aan te hebben, een om te drogen na de was.
Schoeisel
Ik had geen speciale fietsschoenen met zo'n kliksysteem met plaatjes. Leek me te gevaarlijk, met vallen en zo. En ik moest schoenen hebben waarop je ook goed kunt lopen. Neem goede sportieve schoenen, ademend en waterdicht (Goretex) met een stevige zool. Geen slappe zool want dan gaan je voetzolen steeds meer pijn doen.
Voor 's avonds en rustdagen gebruik ik een paar sandalen. Dat weegt het minste.
Neem lichte badslippers mee voor in de douches, om enge ziektes en griezelige schimmels te voorkomen.
Trainingspak
Een redder in alle nood is mijn oude, wat gewatteerde trainingspak. Lekker warm in koude nachten of op koude natte fietstochten, handig om even aan te schieten op een camping. En relatief licht en makkelijk in te pakken, lichter dan een fleece trui of zo.
 

naar boven

Onderweg

Campings, refugio's, alberques, hotelletjes
Tot ver in Frankrijk waren veel campings, jeugdherbergen en hotelletjes nog gesloten. Maar waren ze open dan was er meestal slaapgelegenheid genoeg in dit vroege voorjaar. Een tentje heeft het voordeel dat je het altijd wel ergens kunt neerzetten. Ik hou niet zo van wildkamperen dus ik heb altijd iets georganiseerds gezocht. Ik wilde ook absoluut niet in een duur hotel overnachten, dat was tegen het karakter van de tocht. Informeer bij de bevolking, dan komt er meestal wel een oplossing. VVV's sluiten soms al om 17:00 of 18:00. Het is trouwens altijd verstandig om niet te laat een slaapplek te zoeken, dan heb je nog wat reservetijd als het niet meteen lukt.
Overnachten
Je medereizigers kunnen je in refugio's behoorlijk uit de slaap houden. Door gesnurk (iedereen) of door gerommel met bagage in het holst van de nacht (wandelaars). Oefen thuis in het slapen met oordoppen. Lukt dat niet, vermijd dan refugio's en alberques. Geniet van je tentje.
Vastbinden
Maak je ergens een tussenstop hang dan fietshandschoenen, helm etc. met de bandjes ervan aan je stuur. De kans dat ze gestolen worden is vele malen kleiner dan de kans dat je ze laat liggen als je weg gaat. En dat merk je pas kilometers verderop.
 

naar boven

Gidsen en kaarten

Fietsroute
Ik fietste de route uit de drie boekjes van Clemens Sweerman, van deel 3 is inmiddels ook een nieuwe versie verschenen. De kaarten zijn zeer duidelijk, alleen verdwaalde ik wel eens in een grote stad.
Kaarten
Voor Nederland had ik de fietskaart bij me, voor België de Michelin kaart. Om in Frankrijk een beetje het overzicht te bewaren, vooral bij alternatieve routes, gebruikte ik de Michelin kaart 792, in Spanje 'The Rough Guide Map of Northern Spain'. Beide op scheurvrij, waterproof plastic papier. 
 

naar boven

Lijf en leden

Medicijnen en zo
Ik gebruik geen medicijnen, buiten één zalfje protopic. Maar ik had wel bij me: pleisters en jodium, paracetamol, diarree remmers. En natuurlijk een grote pot bruine uierzalf. Iedere morgen het kruis even goed invetten. Verder shampoo, waar ik ook de was mee deed, deodorant, tandpasta en een scheerapparaatje.
Pijnen
De eerste dagen kreeg ik veel last van pijn aan mijn achillespees. Detmer gaf me de tip om het zadel een paar mm hoger te zetten. En inderdaad was de pijn na een paar dagen verdwenen en is ook niet meer teruggekeerd.
Zadelpijn kwam regelmatig voor, vooral in de vorm van een paar hardnekkige cystes in mijn zitvlak. Maar thuisgekomen is alles weer verdwenen. Ik weet niet wat ik er onderweg aan had kunnen doen. Wel geëxperimenteerd met zadelstand maar dat hielp niet.
Noodvoorraad
Ik had altijd een noodvoorraadje van een stuk of zes muesli repen bij me. Zorg er ook altijd voor dat je 'de volgende maaltijd' bij je hebt. Winkels blijken gesloten te zijn, restaurantjes nog niet open. Dus bestaat je avondeten soms gewoon uit een stuk brood met kaas en water uit je eigen bagage.
Water
Ik had genoeg aan twee grote bidons. Zorg ervoor dat er altijd minstens één gevuld is, je kunt soms tientallen kilometers geen water krijgen.
Soep
Tussendemiddag nam ik als dat kon een warme kop soep. Warmte en zout hebben me er vaak goed bovenop geholpen.
Eten
Na midden Frankrijk, vooral in Spanje, serveren restaurantjes goedkope maaltijden speciaal voor de Pelegrino's. Gezellig om andere reizigers te ontmoeten en meestal een goede prijs/prestatie verhouding.
Hygiëne
Wil je iedere dag een warme douche en schone kleren hebben dan moet je overnachten in goede hotels en veel kleren mee nemen. Jeugdherbergen zijn ook goed, maar in de meeste refugio's hebben alleen de paar eerst aankomenden nog warm water, de rest knoeit wat met koud water. Maar je kunt rustig een paar dagen met dezelfde kleding doen. Thermo-ondergoed neemt geen vocht op en daar groeien dus ook weinig bacteriën in. Je stinkt misschien wel een beetje, maar in een refugiozaal met 29 anderen hangt sowieso een dikke lucht. En waarom zwaaien ze anders in Santiago met zo'n groot wierookvat in die kerk met al die Pelgrims?
 

naar boven

Overig

Fototoestel
Ik had een klein Sony fototoestelletje mee. De DSC-U60. Waterdicht. Maar 2 miljoen pixels, dat is meer dan genoeg voor normale foto's. Bijzonder handig, zeer robuust.
Ik maakte ieder heel uur een foto, gewoon waar ik op dat moment was. Om zo een reëel beeld te geven van de tocht. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik het wel eens vergat of maar doorfietste tijdens regen.
Honden
Ik had zo'n elektronische hondenverschrikker Dayzer bij me. Maar één keer echt nodig gehad, tegen een klein hondje. Toen hielp het ding wel. Maar ik had het hondje ook gewoon een schop kunnen geven natuurlijk.
Wastafelstop
Ik had een rond plakje rubber bij me als universele wastafelstop. Op campings zijn altijd de stoppen uit de wastafels verdwenen als je een wasje wilt doen. En een soepel plakje rubber van 7 cm ø werkt dan heel behoorlijk.
Föhn
Een klein opvouwbaar reisföhntje doet wonderen om natte schoenen te drogen.
Wasknijpers
Een waslijntje is meestal wel te vinden, maar je was belandt al snel op de grond als je niet 8 wasknijpers bij je hebt. Vergeet ze niet weer mee te nemen bij vertrek. Vergeet de hele was niet dan, trouwens.
Jacobsschelp
Monteer twee grote Jacobsschelpen op je fiets of tassen, duidelijk zichtbaar. Met een steenboortje kun je er voorzichtig gaatjes in boren om ze met touwtjes of elastiek vast te kunnen maken. Voorbijgangers reageren er altijd enthousiast op, met duimen omhoog een aanmoedigingen.
Paklijst
Van mijn oorspronkelijke paklijst heb ik in totaal wel een kilo of tien terug gestuurd. Allemaal nutteloos spul. Ik hield uiteindelijk alleen twee achtertassen en een plastic zakje op de voordrager over. En tien kilo minder, dat fietst heel wat lichter, vooral helling op.
De paklijst van de spullen die ik overhield en waarmee ik dus zou weggaan als ik een tweede keer de tocht zou maken? Klik hierop.
Dagboekje
Ik heb een dagboekje volgeschreven met van alles. Dat vulde vaak mijn avond. Kilometers en tijden, gedachten (diepe en mooie, natuurlijk), ervaringen en korte verslagen van iedere dag. En voor vertrek had ik er al foto's ingeplakt van mijn dierbaren, adresgegevens en E-mail adressen (die heb ik niet gebruikt), kopie van paspoort en allerlei andere dingen die me van pas zouden kunnen komen.
 

naar boven