Vooraf


2004
Bepaald dat ik alleen zou gaan. Vooral omdat ik geen idee heb hoe ik zal fietsen. Of ik Santiago überhaupt zal halen en dan in hoeveel dagen. Met mijn fietsen kan ik een ander niet belasten.
Met een tentje. Om onafhankelijk te zijn. Heb gehoord van overvolle refugio's. Georiënteerd op tentjes. Lichte tentjes zijn duur. In het najaar geslaagd op Marktplaats, twee tentjes gevonden en gekocht, ieder € 75.
Lid geworden van Genootschap. Naar bijeenkomst in Ede geweest en daar zeer veel opgestoken van ervaren reizigers.
Gidsjes gekocht van Clemens Sweerman. Bestuderen geeft al veel 'voorpret'. De woorden 'steile klim' komen wel erg vaak voor.
2005 januari & februari
De fiets voor een grote beurt naar fietsenspecialist van Balveren gebracht. Vlinderstuur laten monteren. Is nu rustige periode, dan hebben ze er voldoende tijd en aandacht voor.
Bij 'de Vakantiefietser' in Amsterdam een cursus reparatie onderweg gevolgd. Leuk en interessant. Paar fietsers ontmoet die in juni wilden vertrekken naar S.
Naar het informatiecentrum van het Genootschap in Utrecht geweest. Nog meer informatie gekregen en nuttig schriftelijk materiaal zoals kaartjes en lijstjes van overnachtingsmogelijkheden.
Een tentje uitgezocht en het andere weer verkocht via Marktplaats. Was ook een uitstekend tentje. Van katoen en dat heeft voordelen wat betreft ventilatie maar als nadeel dat je het niet nat kunt inpakken. En dat gaf de doorslag (terecht zoals bleek tijdens de tocht).
2005 maart
De overtuiging groeit dat ik echt zal vertrekken, vooral bij familie en vrienden.
Ik vind nog veel informatie op allerlei sites met verslagen van voorgangers.
Definitief besloten om eerst naar Haarlem te gaan en dan de westelijke route te nemen. Vanuit Terborg is de route uit 'Langs oude wegen' logischer en korter maar het grote bezwaar is dat je dan binnen een dag in de Ardennen zit. En dat kon meteen al wel de genadeklap worden voor deze plezierfietser. Beter om in een vlak begin de conditie op te bouwen voor de Pyreneeën en alle bergen daarachter.
Goed fietspompje gekocht, uitgeklapt is het een voetpompje met een slangetje.

Lang bezig geweest met de terugtocht uit Santiago (hoezo optimistisch?). Allerlei opties langsgelopen. Met vliegtuig? Duur, je moet je hele fiets slopen en weer van Schiphol naar huis. Met de trein? Tientallen keren overstappen, duurt dagen, onduidelijk of je je fiets met alle bagage zo maar mee mag nemen. Toen hét idee gekregen en naar Bosman Transport gestapt. Een enorme transportonderneming in 'sHeerenberg, vlakbij mijn woonplaats Terborg. En ja, Wessel Heezen, rayonmanager Spanje wilde me helpen. Als ik me op een dinsdag in Irun zou melden kon ik met een vrachtauto mee terug rijden. Mits er plaats was voor mijn fiets (altijd wel) en de chauffeur het zag zitten (ligt aan mezelf). Zo afgesproken en per E-mail geregeld met de manager in Irun.

2005 april
Veel regen. Bepakking uitgeprobeerd, paklijst gemaakt. Afscheidsdag gehouden voor alle, zeer meelevende, familie en vrienden.
Vroeg in de morgen van 16 april besloten om dag later te vertrekken, de regen kwam zonder ophouden met bakken uit de hemel.

Vertrokken op 17 april 10:00. Met de uitgeleideploeg familie en goede vrienden, een kop koffie gedronken na 10 km, toen echt vertrokken.